Cechy dobrego słuchacza
Słuchaj z otwartym umysłem i sercem – Dale Carnegie
Nie zbudujesz dochodowego biznesu, nie biorąc pod uwagę problemów swoich odbiorców. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyć się ich słuchać. Prowadząc biznes, często zapominamy, jak ważne jest bycie dobrym słuchaczem. W pracy z klientem jest to istotne, ponieważ uważne słuchanie jest dla niego największym komplementem. Aby stać się dobrym słuchaczem, musimy posiadać określone umiejętności i cechy. Jakie więc są cechy dobrego słuchacza?
Szczere zainteresowanie rozmówcą
Szczerze zainteresuj się rozmówcą, a on również zainteresuje się Tobą i Twoim produktem. Pokaż, że Ci na nim zależy. Spróbuj spojrzeć na swój produkt oczami klienta, jak byś się czuła gdybyś była na jego miejscu. Rozmawiaj z nim o rzeczach ważnych dla niego, a nie o tym co Ty myślisz. Utrzymuj kontakt wzrokowy, zachowaj otwartą postawę ciała. Bądź skierowana przodem do rozmówcy, zadbaj o odpowiednią postawę.
Skupienie na rozmówcy
Rozmawiając z klientem, postaraj się skupić tylko na nim. Odłóż na później problemy życia codziennego, swoje zagwozdki i stres. Podczas rozmowy staraj się zminimalizować używanie sprzętów elektronicznych praktycznie do minimum, a telefon odbieraj tylko w sytuacjach, które tego wymagają. Zyskasz tym samym w jego oczach, bo nic nie działa na ludzi tak lekceważąco, jak rozmówca z telefonem w ręku. Postaw na indywidualne podejście i rozwiązuj problemy klienta, rozumiejąc jego potrzeby.
Zachęcenie do mówienia
Kolejną cechą dobrego słuchacza jest zadawanie pytań i zachęcanie do mówienia. Pozwól swojemu rozmówcy się rozluźnić i spraw by mówił o sobie i swoich potrzebach. Naucz się zadawać takie pytania, aby Twój klient odpowiadał na nie z przyjemnością. Dodatkowo zadawaj pogłębiające pytania i daj mu się wygadać. Bądź cierpliwa i nie przerywaj. Klient może potrzebować chwilę czasu, aby się otworzyć i zebrać myśli. Daj mu taką możliwość i wysłuchaj do z otwartym umysłem.
Podsumowanie – cechy dobrego słuchacza
Dobry słuchacz to taki, który szczerze angażuje się w rozmowę z drugą osobą. Dodatkowo chłonie każdą przekazaną informację. Jest zainteresowany i skupiony na rozmówcy. Zadaje odpowiednie pytanie, które pomagają go zrozumieć. Już wiesz, co robić, aby stać się dobrym słuchaczem. O tym, jakich błędów nie popełniać w kontaktach z klientem, przeczytasz tutaj.