Dobre i złe nawyki w pracy.

nawyki w pracy

O czym warto pamiętać?

Czy wiesz, że na naszą pracę oraz naszą produktywność mają wpływ nasze codzienne nawyki? Utarło się bowiem przekonanie, że najlepszy pracownik to ten, który daje z siebie 150% i całkowicie poświęca się pracy, biorąc czynny udział w wyścigu szczurów. Jest to często powielany i niestety bardzo szkodliwy mit, o którym chciałabym dzisiaj napisać kilka słów w swoim artykule.



Złe nawyki w pracy: Czym są? Jak się ich wystrzegać?

Wydawać by się mogło, że złym nawykiem jest uleganie rozpraszaczom, które dezorganizują naszą pracę. Jest w tym oczywiście sporo prawdy, jednak rozpraszacze to nawyk, który sobie uświadamiamy. A co z tymi nawykami, których sobie kompletnie nie uświadamiamy, a mają wpływ nie tylko na naszą produktywność w pracy, ale przede wszystkim na nasze zdrowie oraz życie osobiste?


Do złych nawyków możemy zaliczyć:


– Brak dbałości o prawidłową higienę snu (zbyt mała ilość snu),

– Zbyt duża ilość godzin pracy,

– Nakładanie na siebie zbyt wysokich wymagań,

– Uleganie presji otoczenia (np. regularne uleganie przełożonemu w kwestii nadgodzin),

– Nierozsądne ocenianie własnych możliwości (nakładanie na siebie zbyt wielu obowiązków),

– Brak przerw w pracy (często po to, by udowodnić, że praca jest dla nas najważniejsza).


Przykładów złych nawyków w pracy można by wymieniać setki, jednak najistotniejszy jest fakt, że wszystkie składają się w całość, która prowadzi do wypalenia zawodowego. Co zrobić, aby tego uniknąć ? Stworzyć dobre nawyki w pracy!

Dobre nawyki w pracy: poznaj i wprowadź w życie!

Dobry nawyk to przede wszystkim umiejętność słuchania potrzeb własnego organizmu i przestrzeganie zasady WORK-LIFE-BALANCE, która wspomaga nasze dobre samopoczucie z równoczesnym zachowaniem produktywności w pracy. Jakie nawyki możemy zaliczyć do tych dobrych?

– Odpowiednia ilość snu,

– Zdrowa, dobrze zbilansowana dieta (dbałość o nasz organizm od wewnątrz),

– Dbałość o odpowiednie nawodnienie organizmu (wypijanie odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia),

– Regularne przerwy w pracy,

– Unikanie rozpraszaczy,

– Aktywność fizyczna poza godzinami pracy,

– Czas tylko dla siebie poza godzinami pracy,

– Zdrowa, dobrze zbilansowana dieta (dbałość o nasz organizm od wewnątrz),

– Dbałość o odpowiednie nawodnienie organizmu (wypijanie odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia),

– Regularne przerwy w pracy,

– Unikanie rozpraszaczy,

– Aktywność fizyczna poza godzinami pracy,

– Czas tylko dla siebie poza godzinami pracy.


Work-life-balance: Dlaczego jest tak ważny?

Wprowadzenie w życie dobrych nawyków i rozdzielenie pracy zawodowej od życia osobistego pozwoli nam nie tylko zachować dobrą kondycję naszego organizmu, podnieść poziom produktywności w pracy, ale także wspomoże nas w walce ze stresem, który towarzyszy nam każdego dnia.


Work life balance to złota zasada, która mówi o tym, że poświęcenie się w całości pracy zawodowej, zapominając o przerwach, regularnej aktywności fizycznej i czasie, który poświęcamy sami sobie, nie prowadzi do niczego dobrego. Warto więc ustalić, jaki jest nasz zakres obowiązków w pracy, postawić na asertywność, dobrą organizację czasu pracy i wsłuchać się w nasz organizm, który jest najważniejszy. Jeśli ciało i umysł będą przepracowane, nie stworzymy nic produktywnego, ani kreatywnego. A co gorsza, przestaniemy czerpać radość z pracy i rozwoju zawodowego. Warto o tym pamiętać.