Dyrektywa Omnibus 2023

dyrektywa-omnibus-2023



Dyrektywa Omnibus, czyli nowe zmiany w 2023 roku. Wraz z nowym rokiem nadeszły nowe zmiany dla przedsiębiorców jak i konsumentów. Dyrektywa obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku, na terenie Unii Europejskiej. Dlatego jeśli prowadzisz firmę na terenie Polski lub Unii Europejskiej, koniecznie wprowadź zawarte w niej zmiany. Po co została wprowadzona i jakie zmiany niesie ze sobą Dyrektywa Omnibus?

Po co została wprowadzona? 

Dyrektywa została wprowadzona w życie, aby zapobiegać nielegalnym praktykom związanym z zawyżaniem cen przed promocją. Dodatkowo pomaga chronić ogólnie rozumiany interes kupujących. Aby konsumenci byli bardziej świadomi i podejmowali dobre decyzje zakupowe. Szczególnie w 4 kwartale, gdy mamy mnóstwo promocji i wyprzedaży, tj. black friday, halloween, czy promocje świąteczne. Wówczas sklepy sztucznie zawyżały ceny i prowadziły nieetyczne praktyki sprzedaży.



Polityka cenowa

Polityka cenowa, czyli pierwsza zmiana, jaką należy wdrożyć. Chodzi tutaj o podawanie najniższej ceny z ostatnich 30 dni. Zapobiegnie to sztucznemu zawyżaniu cen przed wielkimi promocjami. Wówczas klient obok promocyjnej ceny produktu zobaczy jeszcze najniższą cenę tego produktu z ostatnich 30 dni. Sklepy e-commerce próbują ominąć dyrektywę Omnibus, stosują spersonalizowane kody rabatowe dla klientów. 





Informacje na temat opinii

Nowe prawo wprowadza nakaz informowania klientów, w jaki sposób są pobierane opinie od klientów i czy są w jakiś sposób weryfikowane. Należy więc obok opinii dodać informację, w jaki sposób je zbieramy. Najlepszą praktyką jest w miejscu występowania opinii dodać informację, że nasze opinie są zweryfikowane i spójne z regulaminem naszego sklepu. Ma to na celu uniknięcie wystawiania fejkowych opinii, lub usuwania wszystkich negatywnych opinii, a zostawianie tylko pozytywnych. Taką informację sklepy internetowe mają obowiązek umieścić na stronie, aby klient był świadomy, że opinie są prawdziwe.

Zgodnie z wytycznymi, przykładami zakazanych działań manipulacyjnych mogą być:

  • publikowanie samych pozytywnych opinii i usuwanie negatywnych,
  • powiązanie rekomendacji konsumenta z inną treścią niż treść, którą konsument zamierzał zarekomendować,
  • dostarczanie konsumentom wypełnionego wcześniej wzoru pozytywnej opinii,
  • nawiązywanie kontaktu z konsumentami podczas procesu moderacji, aby zachęcić ich do zmiany ich opinii lub wycofania negatywnych opinii



Numer telefonu na stronie

Zgodnie z dyrektywą Omnibus jako właściciel sklepu internetowego musimy mieć podany numer telefonu na stronie. Dodatkowo musisz odbierać wszelkie połączenia od klientów. Czyli należy wprowadzić także obsługę klientów przez telefon, tak aby każdy klient miał możliwość zadzwonić do sklepu i spytać np. o status zamówienia.


Aktualizacja regulaminu

Wszelkie wprowadzone od nowego roku zmiany, czyli politykę cenową, informacje o opiniach, czy numer telefonu na stronie należy zaktualizować w regulaminie naszego sklepu. Więc wszystkie aspekty prawne na naszej stronie muszą zostać odświeżone, najlepiej jest zrobić to przy pomocy prawnika.



Kary za łamanie prawa

Oczywiście wprowadzenie dyrektywy Omnibus niesie za sobą konsekwencje dla właścicieli e-commerce. Na początku wprowadzenia Dyrektywy jeśli jakiś sklep nie będzie podlegał pod nowe regulacje, zostaną wdrożone upomnienia. Jednakże w Dyrektywie Omnibus jest informacja, że mogą wystąpić kary pieniężne i to niemałe. Sklep internetowy może otrzymać karę nawet w wysokości 10% rocznego przychodu z poprzedniego roku obrotowego. Więc warto wdrożyć wszelkie zmiany do swojej firmy i działać w pełni legalnie. Dzięki temu unikniesz kar finansowych.



Podsumowując

Czy Dyrektywa Omnibus jest dobrym rozwiązaniem? Myślę, że tak. W jakiś sposób na pewno uchroni ona kupujących przed nieuczciwą polityką sklepów. Może to spowodować, że klienci będą chętniej kupować. Sklepy nie będą sztucznie zawyżały cen i żerowały na naiwności klientów. Wówczas praktyki promocyjne będą w pełni legalne. Dlatego sklepy, które wprowadziły Dyrektywę Omnibus, a co za tym idzie, działają w pełni legalnie, z pewnością zyskają na nowych zmianach. Jednakże część właścicieli e-commerce oczywiście może być niezadowolona. Wprowadzenie zmian, wiąże się z dodatkowymi kosztami. Dla konsumentów jest ona jak najbardziej na plus, gdyż pomaga zaufać sklepom i spowoduje, że sklepy będą prowadzić legalną politykę.

Jeśli chcesz, aby Twój biznes jeszcze lepiej prosperował, zapraszam Cię do przeczytania artykułu, pt. “Co może zniechęcić Twoich klientów?” – dostępny tutaj.