Jak obliczyć koszty prowadzenia biznesu?
![jak-obliczyc-koszty-prowadzenia-biznesu](https://agnieszkamakara.pl/wp-content/uploads/2023/04/jak-obliczyc-koszty-prowadzenia-biznesu.png)
Jak obliczyć koszty prowadzenia biznesu? Jest to kluczowe pytanie, jakie powinniśmy sobie zadać, zanim jeszcze założymy działalność. Być może zastanawiasz się, czy w ogóle opłaca Ci się zakładać działalność gospodarczą. W tym artykule przedstawię Ci podstawowe koszty prowadzenia własnej działalności.
Kluczowe koszty prowadzenia biznesu
ZUS
Zakładając działalność, jest to podstawowy koszt działalności. Jego wysokość zależy od wyboru formy opodatkowania. Dla jednoosobowej działalności gospodarczej mały ZUS w 2023 r. od stycznia do czerwca wynosi 331,26 zł, natomiast od lipca do grudnia wyniesie 341,72 zł. Są to koszty minimalne, więc do obliczeń kosztów działalności należy przyjąć minimum 331,26 zł. Oczywiście składka jest zależna od naszego dochodu. Oznacza to, że jeśli wybierzemy konkretne opodatkowanie, ta składka może być wyższa. Również przy większych dochodach składka ZUS będzie wyższa. Warto oszacować ile będziesz zarabiać oraz jakie będziesz miała koszty, aby oszacować jakiej wysokości składkę, minimalnie i maksymalnie będziesz musiała zapłacić.
Podatek dochodowy
Kolejną rzeczą jest podatek dochodowy, którego będziesz opłacać w zależności od formy, jaką wybierzesz. Tutaj najlepiej ustalić to ze swoją księgową. Możesz wybrać opodatkowanie na zasadach ogólnych, ryczałt, czy podatek liniowy. Księgowa z pewnością pomoże Ci wybrać, jaka forma będzie dla Ciebie najkorzystniejsza.
Telefon komórkowy i laptop z pewnością będą Twoim kosztem w biznesie, gdyż bezpośrednio potrzebujesz ich do kontaktu z klientem. Dodatkowo wykorzystasz je do pozyskiwania zleceń od klientów.
Internet, a bez niego nie byłaby możliwa Twoja praca. Nie zapomnij uwzględnić tych opłat przy obliczaniu kosztów prowadzenia działalności.
Koszty księgowości często pomijane, a jednak tak ważne. Dobra księgowa z pewnością pomoże Ci dobrać odpowiednią formę prowadzenia dzielności i formę opodatkowania.
Zakup programów i aplikacji. Przy obliczaniu kosztów nie zapomnij uwzględnić oprogramowania, jakie potrzebujesz do wykonywania swojej pracy.
Szkolenia – nawet te zdalne stanowią koszty prowadzenia Twojego biznesu.
Materiały biurowe, tj. papier, notes oraz materiały około biurowe.
Jako Wirtualne Asystentki pracujemy całkowicie zdalnie, więc najprawdopodobniej nie będziesz potrzebowała wynajmować biura, ani żadnego lokalu.
Jednakże Tych kosztów jest dużo i jeszcze pewnie wielu nie udało mi się tutaj wymienić. Każdy biznes jest inny i może się okazać, że będziesz miała również wiele innych kosztów, które powinnaś uwzględnić w swoich obliczeniach, aby zobaczyć czy w ogóle opłaca Ci się prowadzić działalność.
Aby dokładnie obliczyć koszty działalności i swoje późniejsze stawki, możesz skorzystać z mojego kalkulatora zarobkowego, który jest dostępny TUTAJ.