Transkrypcja live z Olą Gościniak + Niespodzianka

live-z-ola-gosciniak-transkrypcja

Temat liva: Jak znaleźć wartościowe frazy pod SEO jako Wirtualna Asystentka?



Agnieszka Makara (Wirtualna Asystentka): Witam wszystkich, witam Cię Olu. Witam was, tak naprawdę na pierwszym live na moim profilu. Dzisiaj naszym gościem będzie Ola Gościniak. Ola jest autorką i założycielką bloga “Jestem interaktywna”, uczy jak samodzielnie wyklikać stronę internetową, sklep internetowy na WordPressie. Także witam Cię Olu.


Ola Gościniak (Jestem interaktywna): Cześć. Witam serdecznie. Bardzo mi miło.


Agnieszka Makara (Wirtualna Asystentka): Mnie również. Tematem naszej dzisiejszej rozmowy będzie, jak znaleźć wartościowe frazy pod SEO, jako Wirtualna Asystentka. No właśnie, wiele osób, jak słyszy na samym początku SEO, to jest przerażony, co to jest. Sama pamiętam swoje początki, więc jakbyś mogła na wstępie nakreślić co, to jest SEO.


Ola Gościniak (Jestem interaktywna): Jasne. SEO inaczej search engine optimization, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki strony internetowej. To działanie, które możemy wykonać, aby być wyżej w wynikach wyszukiwania z naszą stroną internetową m.in. w Google. Natomiast, w jaki sposób znaleźć te wartościowe frazy? To jest temat rzeka. Ale, dzisiaj chciałabym z wami tutaj poruszyć podstawy. Nie konkretne narzędzia, ale sposób poszukiwania tych fraz kluczowych. Najczęściej mamy takie postrzeganie, że aby SEO miało sens to musimy się wypozycjonować na bardzo obleganą frazę. Powiedzmy jak mamy fryzjera, to wybieramy frazę “fryzjer Poznań”, a nie będzie to takie łatwe, tam będą wypozycjonowane jakieś booksy, jakieś większe strony i trudno będzie się przebić na pierwsze miejsca. Dlatego znacznie lepiej jest zacząć pozycjonować się na treści, które będą pomagały w ścieżce naszych klientów, w tzw. podróży klienta. Czyli zaopiekujemy się nim na różnym etapie, np. na nabywaniu świadomości, albo poszukiwaniu konkretnych opcji, albo już przy decyzji zakupowej. Może powiem to na swoim przykładzie, bo będzie to obrazowo. Ja uczę, jak samodzielnie zrobić swoją stronę internetową, mam w swojej ofercie, np. interaktywną akademię WordPressa – jak wyklikać stronę internetową i w momencie, kiedy bym chciała jakieś frazy pod to przygotować, to muszę się zaopiekować każdą z tych 3 grup o której powiedziałam. Czyli, pierwsza grupa osób, która dopiero odkrywa, to mogą być frazy w stylu czy strona internetowa jest mi potrzebna, bo oni dopiero odkrywają czy to jest dla nich, albo co to jest WordPress. Wiesz szukamy takich początkowych fraz, zanim w ogóle te osoby sobie zdają sprawę, że potrzebują naszych usług. Kolejny etap w podróży klienta, to etap świadomość i tutaj takie rozterki stoją przed tymi osobami, np. co to jest WordPress, czy samodzielnie wyklikać stronę, czy kogoś zatrudnić. Tego typu artykuły na takie tematy mogłyby być, wówczas się zaopiekujemy tą drugą grupą. A trzecia grupa to jest eldorado fraz kluczowych, w tej grupie są osoby, które już odkryły, mają świadomość i one są pewne, że nie będą zatrudniać nikogo, bo jest to drogie, wyklikam samodzielnie i to są osoby, które wpisują w Google “najlepszy kurs WordPressa”. Więc zobacz, jeśli chodzi o te artykuły, to jaka jest w tym moc?


Jeśli nam się uda na tę 3 grupę osób wypozycjonować dobrze, to wygrywamy, bo one wchodząc z google, one już poszukują rozwiązań, od razu mogą zostać naszymi klientami. Ale, jest jedna rzecz – warto się jednak zaopiekować osobami z każdej grupy, bo wtedy jest duże prawdopodobieństwo, że jak komuś będziemy towarzyszyć na jego drodze w odkrywaniu, albo pozyskiwaniu tej świadomości dotyczącej tematu, to na tym 3 etapie, gdzie ona już podejmie decyzje, że sama zrobi stronę, to jest duża szansa, że ona nawet do google nie wpisze “najlepszy kurs WordPressa”, tylko od razu wejdzie na naszą stronę.

Dlatego jeśli chodzi o poszukiwanie tych fraz kluczowych, to ja bym się na początku nie skupiała na konkretnych narzędziach i na tym, jakie frazy są kluczowe u innych, tylko na tym żeby na kartce wypisać sobie te 3 grupy klientów które: odkrywają, nabywają świadomości i już mają podjętą decyzję i tutaj wypisać listę i nawet nie już listę słów kluczowych, tylko listę pytań jakie mogą im chodzić po głowie w związku z tym etapem, na którym są aktualnie. Także, ja bym od tego zaczęła i w momencie, kiedy już będzie taka lista, to lecimy z frazami kluczowymi.


Same te pytania mogą być słowami kluczowymi, ale możemy szukać do tego synonimów, alternatyw i jak te słowa kluczowe będziemy mieli już wyznaczone, to wtedy naturalnie nimi nasycamy nasze artykuły.

Może się to wydawać skomplikowane, bo frazy SEO, mnóstwo narzędzi itd. Więc tutaj bym się skupiła, na tych 3 rzeczach, ale to nie znaczy, że tylko i wyłącznie tymi punktami mamy się zaopiekować, bo możemy też, raz na jakiś czas szukać tzw. trendujących tematów. W moim przypadku, w ostatnich latach podpięłam się pod dwa trendujące tematy i one były związane z prawem. Kilka lat temu było wprowadzane RODO, to zrobiłam artykuł “Jak na stronie internetowej wdrożyć RODO?”, teraz był omnibus i zrobiłam artykuł na ten temat. To są tematy, które dużo osób szuka tu i teraz, można łatwo się wybić, natomiast jak piszemy ten artykuł, to trzeba pamiętać, że to nie jest artykuł tylko po to żeby żeby zwiększyć ruch. Ale, mamy tu Wirtualne Asystentki, tak?


Agnieszka Makara (Wirtualna Asystentka): Tak, tak.


Ola Gościniak (Jestem interaktywna): Jeśli naszym celem, byłoby robienie portalu Newsowego, któremu zależy na jak największej oglądalności, bo reklamy są klikalne, to wtedy może same takie trendujące tematy miałyby sens, ale jeśli tworzymy stronę internetową jako Wirtualna Asystentka, no to szukajmy takich trendujących tematów, które my możemy w tym artykule pociągnąć dalej, zaproponować swoją ofertę i pokazać nasze produkty i usługi. To jest istotne w tych trendujących tematach.


Często we frazach kluczowych, niektórzy jak szukają już kogoś do zatrudnienia, to wpisują słowo “OPINIE”, głównie to działa w produktach fizycznych, gdy zastanawiamy się który odkurzacz wybrać, wtedy wpisujemy model i dopisujemy opinie, ale myślę, że można by to było też zastosować w usługach i zrobić artykuł z opiniami klientów, dotyczących naszych usług. Wirtualne Asystentki to multiinstrumentalistki najczęściej, więc w ofercie mają dużo różnych rzeczy, więc można by było zebrać opinie dotyczące projektowania grafik w canvie, pisania tekstów, albo transkrypcji i zrobić wtedy coś takiego, albo podpiąć się pod słowo “cennik”, bo często dużo osób wpisuje “ile kosztuje transkrypcja” i zrobić po prostu o tym artykuł. Ja mam na swojej stronie, artykuł o tym, ile kosztuje strona internetowa, tak ogólnie. To pięknie działa do tej pory. Bardzo dużo osób przychodzi do mnie na stronę z takiego artykułu i porównują sobie ceny ile kosztuje zatrudnienie, kurs i książka i decydują się na zakup kursu i przechodzą do sklepu. To jest pytanie z drugiej grupy – świadomości.


Agnieszka Makara (Wirtualna Asystentka): Czyli np. jak u nas dużo dziewczyn zastanawia się, jak zostać Wirtualną Asystentką i kto to jest Wirtualna Asystentka. To jest w ogóle zawsze pierwsze pytanie, jakie pada, “kto to jest Wirtualna asystentka?”.

Czyli mówisz, żeby sprecyzować tych klientów, wrzucić do 3 worków i zaczynając od pierwszego kroku, czyli pytania “Kto to jest Wirtualna Asystentka”, poprzez to, czym się zajmuje, poprzez 3 etap ” Jak zostać Wirtualną Asystentką?”


Ola Gościniak (Jestem interaktywna): To zależy Agnieszka. Jeśli naszą grupą są Wirtualne Asystentki, bo chcemy je wykształcić i mamy kurs “Jak zostać Wirtualną Asystentką” to tak. Jeśli jesteśmy Wirtualną Asystentką, która świadczy usługi i tworzy grafiki to wtedy, to nie ma sensu.


Agnieszka Makara (Wirtualna Asystentka): Tak, jasne.


Ola Gościniak (Jestem interaktywna): Przede wszystkim, ja może od tego powinnam zacząć, żeby te 3 grupy określić, musimy dobrze wiedzieć, kto jest naszym klientem.


Agnieszka Makara (Wirtualna Asystentka): Przede wszystkim.


Ola Gościniak (Jestem interaktywna): Bo możemy popłynąć, dzielić się swoim Know How. Ja jak zaczynałam wiele lat temu, to tak zrobiłam. Byłam wtedy zielony groszek, dużo nie wiedziałam i słuchaj.. Śmieje z tego do tej pory, ale mój pierwszy artykuł na blogu, który miał służyć temu, jak wyklikać własną stronę internetową… Słyszałaś kiedyś jak opowiadałam, czy mogę Ci zagadkę zrobić?


Agnieszka Makara (Wirtualna Asystentka): Możesz zrobić zagadkę. Choć wydaje mi się, że kiedyś gdzieś słyszałam, ale dawno temu, a szczerze mówiąc już od bardzo dawna Cię obserwuję.


Ola Gościniak (Jestem interaktywna): To ja rzeczywiście dawno temu to opowiadałam. Więc mój pierwszy artykuł na blogu był, na temat który uczy jak zrobić stronę internetową, “Jak zaciskać kabel sieciowy?”

Po kolei, w jakiej kolejności żyłki w kolorach ustawić, żeby sobie zacisnąć, jeszcze za 45 zł zaciskarkę do kabli kupić, żeby go sobie zacisnąć. No przecież to jest normalne. Każdy, kto chce mieć stronę internetową, musi najpierw kabel do Internetu sobie zacisnąć. A za 15 zł kupi sobie w Internecie kabel. Ale mnie bardzo ten temat interesował, ja bardzo lubiłam zaciskać kable sieciowe.

Nie róbcie jak Gościniakowa, że nie wiecie do kogo piszecie, tylko poruszacie tematy które lubicie, ale nie mają one przełożenia w ogóle na wasz biznes, tylko szukajcie, hmm..


Agnieszka Makara (Wirtualna Asystentka): Co naszą grupę docelową będzie interesowało.


Ola Gościniak (Jestem interaktywna): Co ich będzie interesowało, jak możecie się ich problemami, bolączkami i tymi pytaniami z tych 3 grup zaopiekować. I to będą najsensowniejszy frazy kluczowe.


Agnieszka Makara (Wirtualna Asystentka): A powiedz mi gdzie umieszczać te frazy kluczowe, w takim bądź razie?


Ola Gościniak (Jestem interaktywna): Wszędzie, najprościej w artykułach, albo produktach, w tytule, w tekście, oczywiście odmieniamy zgodnie z językiem polskim. Nasycamy tekst, stosujemy synonimy, bogaty język, zachęcamy do dyskusji. Dlaczego? Bo dyskusja na blogu to jest złoto. Możemy napisać fajny, bogaty językowo artykuł, ale to co mogą w komentarzach napisać inni dotyczące tego artykuły będzie innymi słowami, innym żargonem napisane, a co jest istotne, teksty które są w komentarzach też się pozycjonują. Pod jednym moim artykułem, ktoś kiedyś polecił jakieś narzędzia i ja do tej pory mam wejścia na stronę z nazwą tego narzędzia, bo gdzieś ktoś w komentarzu tę nazwę użył. Taka ciekawostka. Więc do tej dyskusji namawiamy. Gdzie jeszcze, w grafikach, w tytule, w atrybutach alt, w podpisach, etykietach pod grafiki, w śród tytułach, pogrubieniach, wypunktowaniach.


Serio wszędzie, ale co jest istotne, odmieniamy ją i staramy się robić to naturalnie, czyli nie że wiesz na siłę, co drugie zdanie jest fraza kluczowa i aż to widać. Dajmy na to, mamy interaktywną akademię WordPressa, więc jeśli bym robiła opis w landing pagu tej akademii, to zamiast “spis treści WP” to wpisuje “spis treści akademii WordPressa”, zamiast nagłówku “cennik interaktywnej akademii”, nie za każdym razem to samo, ale gdzieś to sobie wplatam te słowa kluczowe, na których by mi zależało. Jak gdzieś jestem w opisie “o sobie” to mogłabym napisać autorka akademii tak skrótowo, ale nie.

Rozwijam to na pełną frazę kluczową “autorka interaktywnej akademii WordPressa”. Tak samo z frazami, które byśmy sobie dodatkowo wyznaczyli. W leadzie, czyli w pierwszym zdaniu powinna być fraza kluczowa i później kilkukrotnie przewijać się rzez cały artykuł.


Agnieszka Makara (Wirtualna Asystentka): A powiedz mi czy w jednym artykule może być więcej fraz kluczowych niż jedna?


Ola Gościniak (Jestem interaktywna): Tak, jak najbardziej. Tak naprawdę dbamy o to, bo to są tzn. frazy długoogonowe, czyli takie, na które nawet się nie spodziewamy, że się artykuł wypozycjonuje i my na nie się pozycjonujemy właśnie pisząc bogaty tekst. Każdy z nas tak naprawdę, gdybyśmy mieli tę samą rzecz wyszukać w Google, zada pytanie zupełnie inaczej i bogate treści pomagają nam w tym, że właśnie zaopiekujemy się kilkoma frazami zwłaszcza jak będziemy odmieniać, zadawać różne pytania itd. Także jak najbardziej możemy wiele.


Wiele osób w ogóle myśli, że może być tylko jedna fraza do artykułu. Jest takie narzędzie, wtyczka YoastSEO do WordPressa i tam można podać w podstawowej wersji tylko jedną frazę i wiele osób się tym sugeruję, że “o boże tylko jedna fraza, na więcej nie mogę”, ale jest bardzo prosty sposób, żeby w bezpłatnej wersji tego narzędzia przetestować ich sobie wiele. Po prostu, gdy w tym narzędziu wpisujemy frazę kluczową i pojawiają się te zielone lampki, które mówią: “tak, teraz jest super wypozycjonowane na ten wpis” to nie jest zgłoszenie do google, że tylko na tę frazę możemy się pozycjonować, to jest bardziej narzędzie, które pokazuje, czy tekst jest pod te frazę dobrze zoptymalizowany. Więc jeśli jest wszystko na zielono dla tej jednej frazy, po prostu ją usuwamy, wpisujemy drugą i znowu robimy na zielono dla tej drugiej frazy. I w ten sposób działamy.

Natomiast powiem tak, ja robię dla jednej frazy, ale staram się na tyle bogato językowo to pisać, że po prostu naturalnie wychodzą inne frazy.


Agnieszka Makara (Wirtualna Asystentka): Od dłuższego czasu masz otwarty nabór do interaktywnej akademii WordPressa. Czy tam też uczysz jak się pisze teksty pod SEO?


Ola Gościniak (Jestem interaktywna): Wiesz co, pokazuje tam dobre praktyki, pokazuję jak używać YoastSEO, czyli też tam pokazuje prace na konkretnej frazie jak przy tym narzędziu działać i ja jeszcze tam pokazuję szereg innych rzeczy, które mają na SEO wpływ, bo frazy kluczowe i nasycenie nimi tekstu to tylko jedna część, ale oprócz tego mamy jeszcze linkowanie, mamy optymalizacje całą strony i kilka innych rzeczy. Ja z tych punktów omawiam w całej akademii, więc jeśli byście chciały zacząć działać nad SEO, ale też nad swoją stroną internetową, sklepem online, platformą do sprzedaży ebooków, kursów online, dla siebie bądź dla swoich klientów, zapraszam was do Interaktywnej Akademii WordPressa. Do 5 marca jest nabór, znajdziecie go pod adresem: https://olagosciniak.pl/akademia/.

Razem z Agnieszką przygotowałyśmy kod zniżkowy dla Was.


Agnieszka Makara (Wirtualna Asystentka): Kod udostępnię i będziecie mogły zapisać się do Oli do akademii. Ja Ci bardzo Olu dziękuję za spotkanie.


Ola Gościniak (Jestem interaktywna): Dziękuję bardzo.


Agnieszka Makara (Wirtualna Asystentka): Wszystko co powiedziałaś, były to najważniejsze rzeczy, takie podstawy dla dziewczyn, które tak naprawdę dopiero zaczynają, ale myślę, że bardzo to bardzo przydatne rzeczy. Więc ja Ci bardzo dziękuję za nasze dzisiejsze spotkanie. Dzięki wielkie, pa.


Ola Gościniak (Jestem interaktywna): Dzięki wielkie za zaproszenie, wam za słuchanie i wszystkiego dobrego życzę, trzymajcie się. I być może z niektórymi widzimy się w akademii, także do zobaczenia. Cześć.




Kod rabatowy: REFX35QNBS9JZ