PKD Wirtualnej Asystentki
Jaki kod PKD w pracy Wirtualnej Asystentki?
Jakie PKD wybrać dla wirtualnej asystentki? Wirtualna asystentka jest zawodem nie tylko dobrze płatnym, ale również (a może przede wszystkim?) pożądanym na aktualnym rynku pracy. Zadania, które wykonuje wirtualna asystentka to przede wszystkim organizacja administracji firmy, obsługa telefoniczna oraz mailowa, wystawianie oraz kontrola faktur i płatności, research, czy usługi concierge. Nic więc dziwnego, że przy takiej ilości obowiązków oraz nadmiaru pracy, wiele wirtualnych asystentek decyduje się na otwarcie własnej działalności gospodarczej. Jednak tuż przy wpisie do CEiDG pojawia się pytanie: Jaki kod będzie właściwy? Który idealnie opisze zakres obowiązków? Czy mój kod zgadza się z moją działalnością?
PKD dla Wirtualnej Asystentki.
Czym jest PKD? Jest to polska klasyfikacja działalności. Podczas zakładania działalności gospodarczej, naszym zadaniem jest wybranie kodu, który opisuje zakres naszych usług. Co ważne: kod główny, czyli ten, który opisuje naszą działalność oraz specjalizację, możemy wybrać tylko jeden. Jest to tak zwany kod działalności przeważającej. Natomiast dodatkowych kodów PKD, które opisują zakres naszych obowiązków, możemy wybrać wiele.
Najczęściej wybierany kod PKD dla wirtualnej asystentki to zdecydowanie sekcja N, PKD 82.11.Z, czyli działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura.
Inne, dodatkowe kody, które mogą mieć zastosowanie w przypadku działalności gospodarczej wirtualnej asystentki, to:
✓ 82.19.Z: Tworzenie fotokopii, przygotowanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura.
✓ 73.11.Z: Działalność agencji reklamowych.
✓ 70.22.Z: Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.
Od czego zależy kod PKD dla Wirtualnej Asystentki?
Kod PKD dla wirtualnej asystentki zależy przede wszystkim od jej specjalizacji, a także zakresu pracy, który wykonuje. Jedne asystentki odpowiedzialne są za social media, strony internetowe oraz hostingi dla firm, inne zajmują się dokumentacją oraz jej obiegiem, a jeszcze inne zajmują się dosłownie wszystkim.
Przed decyzją o wyborze kodu warto więc zastanowić się, jaki będzie główny obszar naszych działań. Czy będą to głównie sprawy administracyjne oraz telefoniczna obsługa klienta (w tym przypadku idealny będzie kod 82.11.Z). W przypadku, gdy chcemy zajmować się stronami internetowymi, kanałami social media oraz promocją (wtedy kodem głównym będzie 73.11.Z). Warto pamiętać również o opcji dodatkowego kodu PKD, który możemy dopisać do naszej działalności w dowolnym momencie.