Recykling treści

Recycling treści

Jak sama nazwa wskazuje recykling treści to odzyskiwanie i przetwarzanie treści już istniejących. Czy jest to, to samo, co kopiowanie contentu z innych stron? Zdecydowanie nie! Recykling treści jest metodą powszechnie znaną i stosowaną przez większość osób takich jak: copywriterzy, redaktorzy, influencerzy, czy właśnie wirtualne asystentki. Dziś postaram się trochę opowiedzieć na temat recyklingu treści i przedstawić zalety umiejętnego stosowania go w swojej pracy.


Czym jest recykling treści?

Recykling treści nadaje im drugie życie, a odbiorcom umożliwia dotarcie do bardziej merytorycznych treści. Korzystając z dostępnego materiału w wyszukiwarce internetowej, możemy bowiem ulepszyć go merytorycznie, poszerzyć o brakujące treści, a także bardziej szczegółowo opisać zagadnienie. Co ważne: w wielu artykułach wciąż brakuje źródeł, statystyk, danych, czy odniesień do literatury, są to drobne zmiany, które warto wprowadzić, jeśli decydujemy się na recykling.


Źródła danych, statystyk są szalenie istotne! Dokładnie tak samo, jak autorzy cytatów, których używamy we własnych materiałach, czy artykułach. O czym jeszcze warto pamiętać w trakcie stosowania recyklingu treści?


– Sprawdzaj, czy zawarte w artykule informacje zgadzają się ze stanem faktycznym, oceń wiarygodność źródła,

– Przeprowadź kilkuetapowy research,

– Nie kopiuj treści! Kopiowanie treści jest plagiatem, a recykling nie ma z tym nic wspólnego!

– Sprawdzaj aktualność danych lub statystyk zawartych w artykule.


Jak prawidłowo przeprowadzić recykling treści?


1. Przeczytaj kilka artykułów odnośnie interesującego Cię tematu, a następnie zweryfikuj, które informacje są dla Ciebie najbardziej istotne.

2. Na podstawie przeczytanych artykułów z pewnością będziesz w stanie wysnuć własne wnioski, które wpłyną na unikalność Twojego artykułu.

3. Sprawdź, jakiej długości są opublikowane artykuły, a następnie postaraj się napisać coś dłuższego, co bardziej wyczerpuje dane zagadnienie lub temat.

4. Zadbaj o przejrzystość tekstu. Stosuj bloki tekstowe.

5. Postaraj się wyczerpać temat informacjami, które są istotne. Zapychanie artykułu pustymi frazami wcale nie wpływa na atrakcyjność, a tym bardziej na merytoryczność artykułu.

Jak wykorzystać recykling treści?

Recykling treści dla każdego oznacza coś innego. Dla jednych będzie to stworzenie obszernego artykułu, który wykorzysta dane hasło, lub zagadnienie do maksimum. Dla innych może być to pomysł na cykl artykułów dotyczących tego zagadnienia!



Nie musimy opierać się na schematach swoich poprzedników, możemy postawić na innowacyjność i z powodzeniem zastosować w tym recykling treści.

Przykład: Twoim zadaniem jest stworzenie artykułu odnośnie najlepszych aplikacji, które ułatwiają pracownikom korporacji pamiętać o przerwie w pracy. Jest to brief, który otrzymałaś od kontrahenta. Możesz więc stworzyć jeden obszerny, merytoryczny artykuł, ale możesz również stworzyć cykl artykułów, gdzie w pojedynczym artykule wyczerpiesz temat konkretnej aplikacji.

Taka strategia sprawi, że odbiorcy częściej i chętniej będą wracać do Ciebie po kolejną porcję rzetelnych informacji!

Jak widzisz, dla każdego z nas recykling może być zupełnie różny. Warto jednak pamiętać, że nie ma on służyć do kopiowania ani duplikatu, które są nielegalne.