Research w pracy Wirtualnej Asystentki



Jak zrobić dobry research w pracy wirtualnej asystentki?

Jednym z najczęstszych zadań, jakie zostają powierzone wirtualnym asystentkom jest research, który jest nieodłącznym elementem naszej pracy. Czym jest research? Kogo lub czego dotyczy? Jak wykonać dobry research, który będzie cieszył się uznaniem? O tym w dzisiejszym artykule.


Wirtualna asystentka: Czym jest research?

Research (z ang. poszukiwanie, badania) to nic innego, jak wyszukiwanie informacji odnośnie danego produktu, firmy, miejsca, lub osoby. Research może również dotyczyć słów kluczowych, które nas interesują, jeśli zajmujemy się tworzeniem artykułu, lub pozycjonowaniem stron dla klienta. W takich przypadkach do researchu służą nam specjalne narzędzia internetowe, które precyzyjnie określają trafność oraz trudność słów kluczowych.

Research w pracy wirtualnej asystentki może również dotyczyć produktu, który chce zakupić firma, lub miejsca wypoczynkowego, gdzie ma zamiar odbyć się spotkanie biznesowe naszego klienta. Wszystko zależy od specyfikacji researchu lub briefu, który zostaje nam przekazany.


Research w pracy wirtualnej asystentki: Jak zrobić dobry research?


✓ Zdobądź możliwie jak najwięcej informacji na temat tego, czego aktualnie szukasz.


Dla przykładu: Jeśli jest to produkt, sprawdź jego model, pochodzenie, rok produkcji.

Jeśli jest to miejsce: sprawdź jego lokalizację, mapę oraz trudność dojazdu, ewentualny cennik oraz opinie gości.

Jeśli jest to osoba, sprawdź jej kompetencje, możliwości, cennik świadczonych usług, a także dostępność jeśli chodzi o termin.

Żeby szukać, należy wiedzieć, czego dokładnie szukamy.

✓ Dociekaj i weryfikuj zdobyte informacje.

Jeśli Twoim jedynym źródłem poszukiwań jest wyszukiwarka Google to świetnie, ponieważ jest ona obecnie potęgą. Jednak warto sięgnąć poza ten horyzont i przypomnieć sobie, że mamy dostępnych wiele źródeł informacji, które mogą nam posłużyć: książki, artykuły prasowe, notatki, opinie, wycinki z gazet. Naprawdę mamy dostępnych wiele źródeł informacji, z których warto skorzystać podczas pracy.


✓  Sprawdzaj wiarygodność źródeł.


Jako wirtualna asystentka jestem przeczulona na punkcie tego, aby każda zdobyta informacja została zweryfikowana. Umówmy się: wpisać hasło w Google, przepisać tekst z pierwszego akapitu, jest w stanie każdy. Jednak żeby zweryfikować, poddać wiarygodności, czy poszerzyć źródła informacji, to już trzeba człowieka z pasją. I ja zachęcam wirtualne asystentki, żeby tą pasją się kierowały, bo zaprowadzi ich w dobrą stronę.

Dla przykładu: WHO na bieżąco zmienia publikowane dane. Warto więc zastanowić się, czy dane, które publikujemy w raporcie dla klienta, nie są przypadkiem pracą sprzed kilku lat, która jest już nieaktualna.


✓ Uzbrój się w cierpliwość.


Dobry research w pracy wirtualnej asystentki wymaga nie tylko zaangażowania, ale przede wszystkim cierpliwości. To od mocy Twojego nakładu pracy zależy efekt końcowy, który oddasz w ręce kontrahenta.


✓ Odpowiednio uporządkuj zdobyte informacje.


Zdobyłaś już maksimum informacji? Świetnie! Masz już statystyki, źródła i niezbędne dane? Cieszę się razem z Tobą! Pozostaje teraz uporządkować to w schemacie merytorycznym, aby klient, który dostanie to w swoje ręce, czuł, że właśnie trzyma kawał dobrze wykonanej roboty.


Jak widzisz research  teoretycznie nie jest trudnym zadaniem. W praktyce jednak często robiony jest powierzchownie, co jest sporym błędem. To od nas zależy, czy wykonamy kawał dobrego researchu, czy powierzchownie powielimy nierzetelne informacje i przekażemy je w ręce naszego klienta.