Wyznaczanie granic w pracy z klientem

wyznaczanie-granic-w-pracy-z-klientem



Wyznaczanie granic w pracy z klientem jest bardzo ważne, szczególnie na początku współpracy. Dlatego jeszcze przed podjęciem jakiejkolwiek współpracy ważne, abyś zastanowiła się nad zasadami współpracy i wyznaczeniem granic. Jest to istotne, szczególnie po to, aby nie dać się zwariować i zachować zdrowy work-life balance. Czyli zdrowy podział między pracą i życiem osobistym na co dzień. W tym artykule przedstawię Ci jak wyznaczać granice w pracy z klientami. Jak cieszyć się zarówno pracą jak i czasem wolnym?



Stwórz jasne zasady współpracy

Aby wyznaczyć granice w pracy z klientem, już na samym początku współpracy powinnaś określić z klientem jasne zasady, których oboje będziecie przestrzegać. Mam tutaj na myśli godziny, w których pracujesz i w których klient może się z Tobą kontaktować. Zastanów się, jakie godziny będą dla Ciebie najlepsze. Najczęściej są to godziny od 8 rano do 17 po południu. Jest to bardzo ważne, abyś zostawiła sobie czas dla siebie, czy dla rodziny. Jest to taki czas, gdy masz wyłączony telefon, nie myślisz o problemach i zadaniach z pracy i nie odbierasz telefonów. Ustal zasady komunikacji z klientem. Oczywiście mogą się zdarzyć sytuacje wyjątkowe. Jednakże kategorycznie odmawiaj odbierania telefonów z nieistotnymi rzeczami, które spokojnie mogą poczekać do następnego dnia.



Bądź asertywna

Zawsze posiadaj i wyrażaj swoje zdanie. Jeśli nie czujesz się z czymś komfortowo, po prostu to komunikuj. Nie pozwól się obrażać, nie zgadzaj się na naruszanie swoich granic, głównie psychicznych. Jeśli pracujesz w określonych godzinach i dniach tygodnia, nie daj wejść sobie na głowę i nie rób z siebie niewolnika. Nie bój się odmówić i stanowczo powiedzieć “nie”. Jasno komunikuj swoje potrzeby i granice. Bądź stanowcza, jednakże bądź przy tym grzeczna i uprzejma.



Dbaj o profesjonalne relacje z klientami

Wyznaczanie granic w pracy z klientem, a relacje. Zadbaj o to, aby Twoje relacje z klientami były profesjonalne. Zwracaj się do nich z szacunkiem. Zawsze bądź punktualna i zaangażowana we współpracę. Potwierdzaj wykonanie zadań na piśmie, np. wyślij sms z potwierdzeniem zleconych usług. Unikaj omawiania szczegółów oraz wykonania zadań tylko ustnie, gdyż te bardzo łatwo podważyć.


Więcej o pracy Wirtualnej Asystentki przeczytasz na pozostałych moich wpisach, ja zachęcam Cię do przeczytania artykułu o zbudowaniu pewności siebie.